Sunday, November 14, 2010

Teknik Basuh Pakaian Mahal dan Berjenama

Share/Bookmark
Punce aku tulis entry nie adalah disebabkan aku call seseorang pagi semalam. Then dye tengah sidai baju katenyer. Lepastuh, aku tengok kat bilik. aku rase banyak seluar nak kene basuh nie. Mostly abang aku punyer. Aku punyer takde pon ^__^ So, aku deside nak share teknik basuh pakaian mahal dan berjenama nie semua.

korang mesti sayang kat pakaian korang yang korang beli mahal-mahal tuh. aku pon sayang jugak. semua pakaian nie tak boleh dibasuh sembarangan. silap-silap rosak baju or seluar yang korang beli tuh. nak-nak kalau meterial kain tuh senang rosak macam sutera ker. baju kurung ke. kalau lelaki baju melayu yang paling senang rosak. So, sila ikut guide line ini yer. hanya perlu 5 step jer. tak susah.yup. 5 sahaja.selamat mencuba.

Teknik Basuh Pakaian Mahal dan Berjenama:

1. Asingkan semua pakaian yang hendak dicuci mengikut 2 jenis iaitu berwarna dan putih bagi baju. Kalau seluar ade 3 jenis iaitu berwarna, putih dan jeans.
2. Check semua pakaian tersebut. kalau ade kesan tetas. jahit dulu. sebab kalau dicuci gune mesin akan makin teruk jadinye.
3. Asingkan balik pakaian tersebut mengikut Made In Negara pakaian tersebut. kalau endon. endon semua.kalau thailand.thailand semua lah. tak lupe jgk kalau buatan Malaysia semua buatan Malaysia. Sebabnyer jenis kain bagi setiap negara adalah berbeza yer tuan-tuan dan puan-puan.
4. Lihat aturan cara basuh seperti dibawah nie.tengok jer.tak bace pon takper sebab korang pon takpernah nak bace pon sebelum nie.
5. Bagi semua pakaian nie kat mak korang. pandai-pandai la mak korang basuh dan sidainyer sekali.Tengok. Senang kan nak jaga pakaian mahal dan berjenama nie.^___^


p/s: Actually, aku tak tahu pon macam mane nak jage pakaian. aku main lenjan jer.(Okey, aku benci bahase penjajah)

27 Organisma:

Encik Tikus said... Best Blogger Tips[Menjawab]

kau bangun en kau terus basuh baju yang kau pakai masa tidur tue, kalau kau malas tak payah ahh, keh keh

Nieza Mi-cha said... Best Blogger Tips[Menjawab]

haha!~ aku tau teknik-teknik nak basuh nih... Tapi, aku pun maen lenjan jek... Haha!~XD

Sophia Rani said... Best Blogger Tips[Menjawab]

ceh!!!!

sofie lg senang... cmpak je dlm mesin, tekan on... plih level air.. tekab wash rinse spin semua tu.. pastu strat.. dah siap sidai.. ngeh3.. mahal ke tak mahal ke...

bidadarihijau said... Best Blogger Tips[Menjawab]

sllu gune teknik mesin basuh jer..blasah jer sumbat sume..ahaha

Rara Farah said... Best Blogger Tips[Menjawab]

xde lenjan....hehehe...basuh ikt kesesuaian....teliti+cerewet..haha

wannurfazrini said... Best Blogger Tips[Menjawab]

ok no 3 tu sgt perlu ke ?

lassiegewdix said... Best Blogger Tips[Menjawab]

ouh2.
baju2 yang agak berjenama dan baju2 untuk berjalan . semua lassie basuh pakai tangan aww . perah pun ala-ala kadar . takot kualiti nye terjejas . hamboooi . jage betoool :P

♥ eyka elisha ♥ said... Best Blogger Tips[Menjawab]

style kot cara ko bsuh baju~
berkesan nie.klu wat kmpom baju2 aku sume sntiase baru pasni.hahaha!=D

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Encik Tikus eh.baju tido je ke yg kene basuh.abes siang tuh punyer tak yah basuh.ape punyer cadangan la kau tikus.

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Nieza Mi-cha errr...okey.

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Sophia Rani fahmie lagi senang lah.suro mak je yg buat.abes cerite.

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@bidadarihijau haha.tak boleh.nati rosak weh..sayang tu baju mahal2.

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Rara Farah haha.sape nk percaye seh..

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@wannurfazrini hahaha.saje je buat gimmic

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@lassiegewdix haha.ye tawu.tgok entry kamu pon kamu ckp kamu pakai tangan

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@♥ eyka elisha ♥ yup.sudah semestinya..tengs mama

Ayeem Jemain said... Best Blogger Tips[Menjawab]

entry ni bertujuan nak kate ko pakaian mahal ke camne? haha

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Ayeem Jemain kan aku kate abang aku punyer.sampai hati kau ayeem.

akmalhilmi said... Best Blogger Tips[Menjawab]

aku nak kaw tolong bshkn bole??
huhuhu

Eazy Izzuddin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

basuh pakai tangan sudeh..
then sidai hehe..
eh tu di asrama
di rumah x pe
bibik ber educated bisa buat dong hehe layans


Entry Baru:
Oh Result Ku hehe

Nad said... Best Blogger Tips[Menjawab]

haha dah biasa buat macam tuu. tp selalunya terus bagi jea kat mama pakaian kotor tu. tak check ape pun. kalau dah lepas basuh terjumpa duit y dah lunyai takpun kertas dah carik-carik dalam seluar y basuh tadi , haa ! melalak laa time tu. HAHA :D

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said... Best Blogger Tips[Menjawab]

baju mahal ke murah ke ?
lantak la !
main masuk je mesin..
asalkan basuh..
kalau rosak beli baru..
kate org kaye ! hahahahak !
len la org miskin..

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@akmalhilmi ish.takde keje aku nk basuhkan pakaian kau akmal.bahhahaha

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@akmalhilmi ish.takde keje aku nk basuhkan pakaian kau akmal.bahhahaha

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Eazy Izzuddin bro.kat asrama pon aku pakai mesin basuh bro.kat rumah mak aku basuh.heheheheh

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Nad hahaa.eee..kantoi.anak dara malas basuh baju.hahahahaa

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza amboi.bukan main berlagak lagi.hahahahaha..

Popular Post