Friday, August 26, 2011

Tips Kedekut Bagi Duit Raya

Share/Bookmark
Sempena kite nak menyambut Hari Raya Aidilfitri beberape hari lagi nie. Aku terpikir yang aku nie takde lah banyak duit. So, aku semalaman berpikir macam mane lah cara terbaik nak bagi kat budak-budak nanti yang akan mintak duit raya kat aku. Budak-budak datang raya dah la ramai. Tambah lagi  anak sedara aku pun ramai. Lepas tuh, kalau kite bagi yang nie, yang lain mestilah mintak jugak kan. So, aku cube senaraikan beberapa cara yang aku dapat pikirkan agar aku dapat bagi duit raye dengan cara yang kedekut.

Tips Kedekut Bagi Duit Raya
  1. Sebab rumah aku takde pagar. Orang boleh terus datang depan pintu. So, tampal signboard kat depan pintu. "Ikut Sunnah Nabi. Beri salam 3 kali sahaja. Kalau takde orang sahut salam tuh. Ini bermakna takde orang kat rumah". So, duduk jer diam-diam dalam rumah tuh.
  2. Kalau cara pertama tak berkesan, guna cara nie. Sediakan tabung derma kat sebelah kuih raya tuh.Tulis kat tabung derma tuh "Sumbangan iklas untuk membina Masjid". Bukan kite tipu. Anggap jer Masjid kat sini sama maksud dengan mendirikan rumahtangga.^__^
  3. Buat kuih raya semua bentuk duit. Kalau cookies tuh buat la bentuk duit RM10 or RM5 kalau nak lagi mewah buat bentuk RM50 terus. Baru lah vouge. Yang cokelet bentuk duit syiling pon ade jual rasenyer.Cakap jer terus terang kat budak-budak tuh yang korang gantikan kuih muih nie dengan kuih raya. 
  4. Beli sampul surat macam kat bawah nie.Duit tak yah isi pon takpe. Kompom diorang happy dapat sampul nie.=.="
  5. Cara kelima nie tak tawu la berkesan ker tak kan. Korang frame-kan duit raya tuh. Letak cantik-cantik bawah meja kaca kat tempat korang letak kuih raya tuh. Labelkan bawah dye. "Hanya untuk tontonan umum sahaja" Lepastuh welding tepi maja tuh semua supaya tak leh amek duit tuh. Cakap kat budak-budak tuh kalau korang boleh amek. Itu lah duit raya korang.
  6. Bile diorang dah abes makan kuih raya. Sebelum sempat diorang mintak duit raya. Jatuhkan air kat permaidani. Lepas tuh mintak ganti rugi. Sebab diorang tak mampu nk bayar. Buat-buat marah. Halau diorang balik kalau perlu.
  7. Buat soalan dulu sebelum diorang dapat duit raya. Bagi lah soalan-soalan berbentuk tahap PHD punyer. Tak pon soalan tahap Albert Einstein #ponboleh. Kalau diorang dapat jawab baru lah bagi duit raye tuh.
  8. Bile bebudak tuh mintak duit raya. Semena-mena buat-buat gile serta merta. Tak pon korang buat-buat kene sawan babi vavi. 
  9. Korang bercerita jer sampai budak-budak tuh bosan. Cerite lah zaman korang mase mude-mude dulu beraya macam mane. Cerite lah pasal politik ke hape ker.Altantuya mati dibunuh ke. Perhimpunan #bersih kat KL tuh ke. Sampai budak-budak tuh rase nak balik jer.
  10. Kalau sembilan-sembilan cara nie semua tak berkesan yang membuatkan korang terpakse bagi duit raya jugak. Gune ayat nie mase bagi duit raya.
"Ambil RM1 (Seringgit) Nie. Kongsi Tiga Orang Yer Dik."
    bisik-bisik: Aku harap korang berjaya selamatkan duit korang. Kalau korang berjimat. Boleh buat beli top-up. Boleh call Pakwe/Makwe korang.

    17 Organisma:

    aque said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    hahhahaha terbaik kot..... hahahhhaha...

    bengong....hahhahahha

    Sam Tasha said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    boleh tahan jugak idea kau kan?hahahaha.*nanti kau nak buat mcm tu ker? :D

    Nur Intan Syafinaz said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    Boleh lah nak ikot tips ni..memandangkan duit pun takde..hahahaha

    Robot | Sakti said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    Gua harap kau berjaya.

    haha

    Eva DaNiaL said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    haha .. abam fahmy ... tamo rr g raye uma dye .. ^_^

    Chuu Muqhlis said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    sumbangan untuk bina masjid tuh stail ah., hha padahal nak kawen.. betul! bukan menipu tuh :))

    Yui_Wani said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    Banyak la ko punye tips...semalaman ko dok pike bende ni? Ahahahah XD

    adrinaqamarina said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    haha betul. kalau kasi sorang, yang lain mesti minta.


    eh tapi aku kagum la dengan sampul duit raya tu. dye ada macam macam jenis duit lagi eh?

    APi said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    sape nak duit p ambik dalam wallet..

    *padahal tak de duit pun..

    keh keh keh

    ijam ismail said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    kejam3!...huhuhuhu...
    slmt ari rye

    Amna.Qadeeja said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    weeii aku xsmpai hati nak buat cmtu kat bdk2 wakakaka. kau ingat bdk2 skrg otak dye sme cam kt dlu2? bijak kot skrg kehkehkeh

    Puteri Iqa Izyan said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    tak layak lagi nak bagi duit raya.
    layak terima duit raya je. hehehehe

    ^baju kurung^ said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    hahaha...adeyh..
    pelisla wat lawk time pose ni, mkin lapo aku

    Noor Aqillah Majid =) said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    num 7 tu, nenek angkat aku pakai -,-'' siap suruh budak2 sek rendah hafal bbrpa ayat surah al-Baqarah dulu

    syAzAnA said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    saranan macam hampehh. -.-'

    Liyana Aziz said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    nombor 8 x leh blah!!!

    seb baik aku tak kerja lagi! muahahhahahahah.... ni lebih kedekut dari haji bakhil!

    Anif Abdullah| AA said... Best Blogger Tips[Menjawab]

    hahaha..lawak seyh..
    mana cukup sehengget??? :p

    Popular Post