home about me banner licence contact

Tuesday, March 8, 2011

Kita Korban Paradigma Pendidikan

Share/Bookmark
Amaran: Entry berbau lepas geram. Ayat suam suam formal. Potensi untuk paham bergantung pada IQ dan EQ yang korang ada. Aku mintak maaf tak bermaksud nak kate kau lemah IQ dan EQ kalau tak paham. Tapi kite same same belajar kite same same share. Okey?

Dah cukup lama rasanye aku tak tulis entry berat untuk korang pikir dan renungkan. Ini bukan lah entry yang terlalu serious tapi aku cume nak bawak korang ke dunia pemikiran aku sekali lagi. Entry entry berat nie maksud aku entry yang aku Tag kan dgn Tag #Muse. Mungkin dengan cara aku share nie dapat mengeluarkan ape kebende yang terbuku dalam kepale hanggok dye otak aku. 

Macam tajuk yang aku dah tulis kat atas. Kite sebenarnyer adalah korban dari paradigma pendidikan yang berunsurkan kebendaan. Sistem pembelajaran yang dikatakan wajib diperolehi untuk membezakan orang yang malas belajar dan rajin belajar adalah semata mata nak melariskan dan meningkatkan ekonomi sesebuah pihak sahaja. Otak kite telah di block oleh ilmuan ilmuan terdahulu yang datang dari barat dan mana mana negara asing.
Tapi kenape kite masih terime semua nie? Berapa ramai orang yang berpendidikan sekarang tapi masih tak dapat nak convertkan ape yang kite belajar tuh dengan dunia nyata. Sebabnyer? Kite belajar teori. Bukannye amali. Dunia kite bergantung pada hujung bola pen Pilot G-2 yang kite gune mase jawab soalan Final Exam tuh. Kite hafal, kite gune Wikipedia. Dan semuanya nampak berjalan dengan lancar.
Yang aku nampak, sistem pembelajaran terbahagi kepada dua bahagian iaitu menjerumus kearah  Aesthetic dan Anesthetic. (fuyo!!.aku sempat buat research seh nak tulis entry nie) Aesthetic nie lebeh menjerumus kepada tindak balas 5 panca indra kite masa kite mempelajari sesuatu. Contohnyer masa korang blajar berjalan masa baby dulu. Anesthetic nie pulak akibat dari faktor sekeliling membuatkan kite terpakse untuk belajar. Contohnyer sebab takde Degree. Aku akan susah dapat kerja.  So aku kene rajin belajar dan menimba ilmu. Faktor Anesthetic nie diibaratkan macam kite di bius untuk kite diperlakukan ape sahaja tampe kite rase sakit dan peritnyer belajar tuh sendiri. Padahal kite ditidurkan dengan benda benda yang kononye wajib dilakukan oleh anak anak muda sekarang. 

Sepatotnyer, kite bukan ditidurkan atau dibius dengan perkara yang macam nie. Kite sepatotnyer dikejutkan ape yang ada dalam diri kite tuh. Ape yang panca indra kite boleh buat untuk diri kite sendiri. Seorang budak bawah umur itu tak semestinya bodoh. So, kenape kite masih mengasingkan peringkat umur dalam pendidikan kite kat skolah. Kalau budak tuh pandai. Bagi jelah dye skip dari belajar bende yang dia dah tahu. Bagi je peluang budak budak tuh langkah darjah atau tingkatan malah kalau dye mampu bawak subject universiti. Bagi dye peluang. Sebab itulah Aesthethic. Dye rase bende tuh dye boleh belajar sendiri.

Cube kau bayangkan. Kerete F1 tapi dibawak macam kerete Kancil convert turbo? Lame lame rosak lah kerete tuh. Sekarang kau bayangkan otak kau yang laju tuh. Tapi di bius dengan bende bende yang asas dan otak kau tuh da tahu lame dah pasal tuh. Tapi dye kene blajar balik. Akhirnyer, otak dan pemikiran terhalang dengan faktor persekitaran. Sepatotnyer kite boleh pilih pelajaran jenis ape yang kite nak. Bukan institusi yang tetapkan. Bukan kerajaan yang tetapkan. Bukan mak bapak yang tetapkan. Lepas tuh kalau dye malas nak blajar bende bende yang dikatakan banyak berkenaan dengan teori. Dye adalah pelajar yang lemah? macam mane dengan kemahiran yang dia ada pulak? Atas alasan dye suke kemahiran gaji dye mase kerja nanti kene rendah? kenape asingkan kelompok manusia macam tuh? Dan pikir balik kau sape nak tetapkan semua tuh? oh Sistem Pendidikan. 
Sekarang, macam mane pulak dengan cara berpikir? maksud aku cara berpikir nie bukan cara pemikran yang kretif. kretis atau pun cara pemikiran sinonim dan sebagainyer. Tapi cara pemikiran ke arah melihat cara penyelesaian masalah yang boleh. Ianya lebeh kepada gabungan kapasiti kretif yang boleh. Contohnyer kalau orang biase ditanyer berape banyak perkara yang kite boleh buat dengan clip kertas? maybe kalau orang biase dye akan senaraikan 15-30 benda. Tapi kenape tak sampai 200 atau beribu ribu lemon? tak kesah lah perkara tuh logic ke tak.Contoh dalam contoh. Clip kertas tuh kite buat jadi bentuk bagunan. Sebab perkara tuh mustahil lah kite kene cari jalan penyelesaian. Barulah ade inovasi. Barulah kite dapat cipta bende baru.  Atas sebab yang same lah si Albert Einstein  tuh dapat teori yang merepek bagai. Tapi dye jadi orang yang terbandai katenyer lah. Padahal dulu orang semua cakap bende tuh mustahil.

Kesimpulannya. Apa pon yang kite jawab dalam exam. Benda yang dijawab menggunakan logik akal atau pon tak masuk akal. Sepatotnyer lecturer perlu tanda jawapan kite ini adalah betul. Kenape kene bertangtung sangat pada teori? 
Remember when we were young? mak kite kate "pandai" dye. padahal kite cume angkat tangan untuk salam jer kat mak kite. Tapi bile kite masuk "sekolah". iaitu bende yang dikawal oleh orang asing dan negara negara barat. Dye tetapkan dalam sekolah kene senyap. Lepas tuh pulak kite kalau bising dalam kelas je cikgu jerit. "Senyapppppppppp" . Sampai sekarang kite senyap tak bertindak membetulkan semua kekecelaruan nie.

p/s: Korang paham tak ape yang aku tulis? Tak paham aku tak nak terangkan lagi. #okbai

36 Organisma:

suffer8zine said... Best Blogger Tips[Menjawab]

lawa2 pix tu bro :P

Terkini : FrenzyFM Kini Dengan Interface Baru

Hafiz Ghani said... Best Blogger Tips[Menjawab]

Kesimpulannya. Apa pon yang kite jawab dalam exam. Benda yang dijawab menggunakan logik akal atau pon tak masuk akal. Sepatotnyer lecturer perlu tanda jawapan kite ini adalah betul. Kenape kene bertangtung sangat pada teori?

hahahaaa kalau lah mcm ni.... tak berharge lah ijazah baby!!! hahahaaa

Raden said... Best Blogger Tips[Menjawab]

nie tajok thesis ko ke weh?

ey..budak kecik lau skip darjah dan terus ke menengah atau ke U tak same dgn kete f1 vs kancil

budak kecik lau tak g skola memg ngok ler jadiknye. even die pndai pon..kalo malas tak gune. malas yg aku mksodkn nie, bile tak g skola n bajet leh blaja sndri tak bape thrill la..saingan takde. pahtu ade astro kat umah. aku ase budak pilih astro berbnding buku

lg pon nk jmpe budak yg gifted (mcm aku) susah..takde yg lahir2 da pndai. memg kne blaja.

faktor persekitaran itu tak boleh di elak..memg kite da di iluminatikan sejak berkurun2 lamenye lg

wah..meh aku tolong ko wat thesis

Oasis said... Best Blogger Tips[Menjawab]

Fuyyooo...jarang dpt baca entry yang serius cam ni dr ko...penat jugak la otak ni nak fahamkan..hehe

APi said... Best Blogger Tips[Menjawab]

aku suka kalau kau tulis entry berat cam ni..
cara kau berfikir aku suka..

ayat last tu aku setuju sangat2 pasal sekolah tu..
tu la pasal dak2 sekarang asal cekgu tanye ade soklan ke tak, senyap je semua..padahal tak paham sepatah haram pun..

terima kasih untuk ilmu ni fahmi..^^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@suffer8zine

gua tau lu tak bace bro.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@sengat


sayang.ape yg aku cube sampaikan.system tuh salah.so ijazah nie tak sepatotnyer ade.paham tak yunk? so ape2 jawapan yg dijawab tuh.kene smpaikan sebab dan alasan.tuh jer.

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Naddia

kau dah salah anggap nie.maksud aku bukan tuh. budak2 lagi attract dgn tv dan astro sbb nyer ape? sbb pembelajaran kat skola kan bosan.dats y lah tak berkesan. owh lupe nak ckp.aku mane ade kene buat thesis.aku kan event management.^_^ thesis sem 5 maybe.tapi tak tawu lagi.^_^ aku mmg kadang2 suke tulis entry yg buat sakit otak sikit.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Oasis

tengs bro sbb kau dari dulu support aku.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@APi

aku terharu api.tak sangke ade jgk org yg paham ape yg aku cube sampaikan.walaupun panjang berjela.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@APi

aku terharu api.tak sangke ade jgk org yg paham ape yg aku cube sampaikan.walaupun panjang berjela.^_^

fauzan said... Best Blogger Tips[Menjawab]

stlah skian lama otak aku bkerja kembali.entry ni bagus mi. ^_^

Taufan Bin Ribut said... Best Blogger Tips[Menjawab]

sumpah aku tak paham sebab otak aku lembab dik kerana terlalu banyak minum air semut dan semut masak gulai jawe.

aLya maNip said... Best Blogger Tips[Menjawab]

perghhh...senget jap..mula2 faham tiba2 da lost.
kesimpulannya, teori tu senanye takleh dilimitkan n masa exam sepatutnya lecturer bagi seme betol bdasarkan logik akal..cenggitu boleh?hehe

hamzah ian said... Best Blogger Tips[Menjawab]

pergh.. same pemikiran.. gud2..

Xyn Zak said... Best Blogger Tips[Menjawab]

aku paham sangat entri ni... aku pn pikir same cam ko.. sbb aku genius tapi tak diberi peluang.. :P

hahaokakutipu

Bobo said... Best Blogger Tips[Menjawab]

aku tak suka Anesthetic!!!haha

Raden said... Best Blogger Tips[Menjawab]

betul la aku ckp..pmblajaran kat skola bosan..sbb tuh pilih astro. weh..nti part 5 ko merase la wat thesis. sonok weh wat thesis...

nti roger2 la aku..

p/s: apsal ko cepat tacing weh?

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Taufan Ribut

hahaha.sory topan.tak dapat nk bantu kau.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@aLya maNip

itu mcm lebeh peribadi jer tuh.haha.tapi ade jgk yg betulnyer tuh.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@hamzah ian

hehehe.tengs bro.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Xanaster Zak

hahhhaaha.ok ko betul.so kite same.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Bobo

ahhaha.mmg takde org yg suke pon.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Naddia

owh.okey dah paham dah ape ko cube sampaikan.^_^ tengs weh.

p/s: tengs weh.dan aku tak tacing lah.^_^

Faridah Jaffri said... Best Blogger Tips[Menjawab]

walaupun sy selaku pengajar. tp sy dulu pun bljr juga. salah satu sistem yg x best nye adalh bidang yg kita leh pilih pun terhad. balik2 course yg same. kalo ade course yg len pun nnt x tau nak keje ape. mulalah mak bapak melenting tu yg dok suh anak amik course yg boleh kerja walau anak x minat.

kalo ikutkan ati btul2 sy nak keje yg boleh jln2 satu dunia. bukan duk terperap dlm opis. TOLONGLAH SAYA NAK KUAR DARI MALAYSIA. hahaha XD

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Adahjay

haha.betul tuh miss.kalau diberipilihan fahmie nak jadi tukang testing Game kat syarikat PS tuh.^_^

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Hashira Yusoff

kat dunia semua boleh ubah kecuali Al-Quran dan Hadis jer tak leh ubah.^_^ igt tuh.

Ayeem Jemain said... Best Blogger Tips[Menjawab]

pendidikan malaysia byk kepada menghafal. tp diorang ingat ke lepas 2 tahun? dulu dgr gov nak tukar sistem pendidikan mesia yg memerlukan student guna akal logik dan kreativiti, bukan menghafal semata. tapi sampai skang tak tukar lagi.

Raden said... Best Blogger Tips[Menjawab]

ko tetap tacing! psstt..gambo ko kat fb cekci la weh!

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Ayeem Jemain

lah ye ker? aku patot masukkan usul untuk kerajaan lah mcm nie.^_^ tengs utk informasi tuh bro.

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Naddia

naddia.ko suke buat aku malu tau tak? hehehe.yelah2.aku tacing pon tacing lah.janji ko happy.^_^ jap sexy2 pon ko tak approve friend request aku kan?

Raden said... Best Blogger Tips[Menjawab]

da 16x aku ckp..approval tuh goku yg kawal..gambo memg gambo aku. tp bkn aku yg kawal sume tuh weh. weh..tutop pusat weh! aurat!

Raden said... Best Blogger Tips[Menjawab]

da 16x aku ckp..approval tuh goku yg kawal..gambo memg gambo aku. tp bkn aku yg kawal sume tuh weh. weh..tutop pusat weh! aurat!

Zulfahmi Abidin said... Best Blogger Tips[Menjawab]

@Naddia

alah.biarlah aku nk ckp bnyak kali smpai ko bosan dan ko approve friends request tuh.^_^

alah.tak nampak pusat pon.^_^ anggap je pusat aku bawah lagi.so, masih menutup aurat katenyer.^_^

Taufan Bin Ribut said... Best Blogger Tips[Menjawab]

tag kau kat entri baru aku lagi...

Nur Fannun said... Best Blogger Tips[Menjawab]

bkn setakat sistem je yg tak betul, tapi silibusnya pun sama..myesatkan..pas berthun hbs zmn sekolah, aku dpti byk penyelewengan dlm silibus dgn fakta sbnar, terutama subjek sejarah, sains..
disebabkn xtau apa2, maka terima sja peljaran tu..skg dh tau mana yg benar, mana yang tidak..
sepatutnya perlu ada dlm silibus pengaplikasian teori dlm kehidpn.

Popular Post